„Powiedz mi, to zapomnę. Naucz mnie, to może zapamiętam.
Zaangażuj mnie, to się nauczę.”

Benjamin Franklin

W ostatnich miesiącach obserwujemy, jak dezinformacja zatacza coraz szersze kręgi i dotyczy coraz poważniejszych zagadnień. Z fake newsami spotyka się codziennie większość polskiego społeczeństwa, ale statystycznie na jej wpływ najbardziej podatni są ludzie młodzi do 25 roku życia. Biorąc pod uwagę charakter fake newsów oraz rolę platform społecznościowych w ich rozprzestrzenianiu, to właśnie młodzież najbardziej potrzebuje edukacji w tym obszarze. Wierzymy, że szkoła to właściwe miejsce, by edukować także w temacie walki z dezinformacją. Krytyczne myślenie i odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych, to dziś kluczowe umiejętności, niezbędne do poruszania się we współczesnym świecie.

 

Poradnik to przykładowy scenariusz lekcji o dezinformacji, propozycje ćwiczeń praktycznych, podstawowe informacje teoretyczne,

mechanizmy tworzenia i rozprzestrzeniania dezinformacji oraz sposoby na przeciwdziałanie fake newsom. To także podpowiedź jak zorganizować ćwiczenia praktyczne – oparte na aktualnych przykładach.

 

Wspomniane zagadnienia mieszczą się zarówno w zakresie lekcji z wiedzy o społeczeństwie, jak i informatyki. Z powodzeniem mogą być też realizowane np. podczas godziny wychowawczej, bo dotykają ważnych i aktualnych tematów. Fake newsy dotyczące np. szczepień można tez weryfikować podczas lekcji biologii. Treści są przygotowane z myślą o uczniach szkół średnich i ostatnich klasach szkół podstawowych.

 

Bądźmy razem CyberOdporni!